Gdy Twoja pociecha staje się osłabiona, ospała i skarży się na złe samopoczucie, to może być pierwszym objawem przeziębienia. Nie można lekceważyć pierwszych symptomów choroby, ponieważ układ odpornościowy dziecka ciągle się kształtuje i organizm jest podatny na infekcje. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak powinna wyglądać prawidłowa profilaktyka przeziębienia u maluchów.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

W okresie jesienno-zimowym niezwykle łatwo się przeziębić, a pierwsze symptomy są subtelne i często bagatelizowane. Jeśli zastanawiasz się, co zrobić, by dziecko nie zachorowało, i jak zwiększyć jego odporność, możesz wypróbować nasze proste pomysły i rady.

Sposoby na ochronę przed przeziębieniem

Zdrowe odżywianie

Aby zoptymalizować pracę układu odpornościowego, można stosować odpowiednią dietę. Jej składnikami powinny być warzywa i owoce bogate w beta-karoten, czyli substancję przekształcającą się w witaminę A. Dobrymi źródłami prowitaminy A są między innymi marchew, szpinak czy morele. Oprócz tego warto także przyswajać produkty zawierające witaminę C (np. czerwona papryka), witaminę D i białko (np. jajka) oraz cynk (np. orzechy).

Prawidłowe nawodnienie

Niedobór wody w organizmie przyczynia się nie tylko do zmęczenia i koncentracji, ale także do zwiększonej podatności na infekcje. Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia niemowlęta powinny pić do 800 ml wody dziennie. Dzieci w wieku 1–3 lat – 1300 ml, w wieku 4–6 lat – 1700 ml, w wieku 7–9 lat – 1900 ml. Woda reguluje temperaturę ciała, umożliwia przemianę materii oraz podnosi odporność.

Odpowiednie ubranie

Przeziębienie u dziecka może być spowodowane przez przegrzanie lub przechłodzenie ciała. Aby zabezpieczyć maluchy przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi panującymi na zewnątrz, najlepiej ubierać je „na cebulkę”, czyli zakładać 2 czy 3 warstwy ubrań.

Podstawowa higiena

Absolutną podstawą jest częste mycie rąk wodą z mydłem lub preparatem odkażającym zawierającym alkohol. Należy także zasłaniać usta i nos przy kichaniu czy kaszlu.

Świeże powietrze

Spędzaj z dzieckiem jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu. Regularna aktywność fizyczna pobudza układ immunologiczny do działania i poprawia samopoczucie. Ważne jest także regularne wietrzenie domu, aby zwiększyć ilość tlenu w pomieszczeniach oraz zmniejszyć liczbę wirusów i drobnoustrojów.

Wypoczynek

Zbyt mała ilość snu przekłada się na odporność i koncentrację. Jak podają eksperci: dzieci w wieku 3-5 lat powinny spać 10-13 godzin, natomiast dzieci w wieku szkolnym (6-13 lat) powinny spać 9-11 godzin na dobę.

Edukowanie poprzez czytanie

Najlepszym sposobem na ustrzeżenie się przed chorobą jest zapoznanie się z nią przez literaturę. Książeczkę pt. „Dlaczego nosimy maseczki?” obowiązkowo trzeba mieć na swojej półce, zwłaszcza teraz, w czasach COVID-19. Autorka w bardzo przystępny dla najmłodszych sposób wyjaśnia w niej, co to jest wirus i jak sobie z nim radzić.

W świat ważnych pojęć związanych z chorobą może także wprowadzić Basia – mała, ciekawska dziewczynka. Z książki „Basia. Wielka księga słów” dziecko dowie się między innymi, co to jest alergia lub lekarstwo, nauczy się interpretacji różnych pojęć i zrozumie, że nie dla każdego wyraz związany z chorobą znaczy to samo.

Publikacja „Basia i chorowanie” pomoże oswoić najmłodszym czytelnikom strach związany ze szpitalem poprzez pełen humoru język i ciekawą opowieść.

Basia i chorowanie - Zofia Stanecka

Na koniec polecamy tytuł „Basia. Wielka księga pytań”, czyli obowiązkową pozycję dla maluchów, które niezmordowanie poszukują odpowiedzi na coraz nowsze pytania (np. czy katar wchodzi do nosa przez stopy), i dla rodziców zastanawiających się, jak na nie odpowiedzieć.

*

Pamiętaj, że dobrze funkcjonujący układ odpornościowy to podstawa zdrowia, dlatego pomóż dziecku dbać o niego. W ten sposób ustrzeżesz malucha przed przeziębieniem i innymi chorobami.

Przygotowując ten artykuł, korzystaliśmy z następujących źródeł:

  1. M. Jarosz, Normy żywienia dla populacji polskiej, IŻŻ, Warszawa, 2017.
  2. National Sleep Foundation: Expert Panel Recommends New Sleep Times, http://sleepfoundation.org/media-center/press-release/expert-panel-recommends-new-sleep-times