Pierwsze lata życia to czas intensywnego rozwoju. Maluch ćwiczy głównie bawiąc się – dzięki temu tak łatwo nabywa nowe umiejętności. Na tym etapie wiedza na temat rozwoju dziecka będzie dla rodziców szczególnie pomocna. Pozwala tak planować aktywności, by wspierać prawidłowy wzrost maluszka. Dzisiaj przygotowaliśmy pigułkę wiedzy na temat motoryki małej i dużej u dziecka oraz propozycje zabaw pomocnych w ich ćwiczeniu.

Co to jest motoryka duża?

Motoryka duża to wszystkie ruchy, do wykonywania których dziecko angażuje większość lub całe ciało. Bieganie, skakanie, gra w piłkę, jazda na rowerze czy wspinanie się to przykładowe aktywności, które rozwijają motorykę dużą u dziecka. Warto zwrócić uwagę, że maluch pracuje nad nią od narodzin.

Motoryka duża u dziecka – dlaczego jest tak ważna?

To nadrzędna umiejętność ruchowa, która decyduje o ogólnej sprawności fizycznej dziecka. Jest ona potrzebna w każdej codziennej czynności. Jednak motoryka decyduje nie tylko o kondycji fizycznej. Odpowiednia ilość ruchu jest kluczowa dla wzrostu i uwapnienia kości, polepsza krążenie krwi i ukrwienie mięśni. Jest także podstawą do rozwoju innych umiejętności – czytania, pisania, koordynacji wzrokowo-ruchowej, utrzymywania równowagi czy orientacji w przestrzeni. Prawidłowy rozwój motoryczny wpływa także na rozwój układu nerwowego.

Psst… Czy wiesz, że sprawność fizyczna może mieć także wpływ na późniejszy rozwój relacji społecznych? Mało sprawne dziecko może unikać zabaw z innymi dziećmi, a tym samym będzie miało mniej okazji do ćwiczenia umiejętności współpracy w grupie.

W rozwoju ruchowym najważniejsza jest właśnie motoryka duża. Bez niej trudno pracować nad motoryką małą. Dlatego w pierwszych latach życia dziecka właśnie tę strefę powinnyśmy traktować jako priorytet. Nie można wymagać od dziecka, by sprawnie posługiwało się długopisem, jeśli dobrze nie opanuje m.in. poruszania tułowiem i ramionami.

Jak ćwiczyć motorykę dużą z dzieckiem w domu? Pomysły na ćwiczenia, gry i zabawy

Motorykę dużą powinnyśmy z dzieckiem ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć. Zwłaszcza, że taki „trening” może odbywać się w każdym momencie i ma nieograniczone formy. U maluszków każdy ruch będzie pozwalał na jej ćwiczenie – raczkowanie, bieganie, skakanie czy tory przeszkód świetnie sprawdzą się jako zadania rozwijające motorykę dużą.

Lubiane wśród dzieci są także zabawy polegające na naśladowaniu ulubionych zwierząt. Taki rodzaj aktywności łatwo połączyć z nabywaniem wiedzy o świecie. Świetnie sprawdzi się tutaj seria książeczek „Czapu-Czipu” od wydawnictwa HarperCollins. Dostępne są 4 tytuły z propozycjami zabaw rozwijających motorykę dużą: „Ćwicz buzię jak małpka”, „Wyginaj się jak kotek”, „Pływaj jak rybka” i „Chowaj się jak wiewiórka”. Obecność bohaterów-zwierzątek, które dziecko może naśladować sprawia, że proponowane zabawy są nie tylko atrakcyjne, ale i zachęcają dzieci do wymyślania własnych aktywności.

Obraz zawierający tekst

Opis wygenerowany automatycznie
Obraz zawierający tekst

Opis wygenerowany automatycznie
Obraz zawierający tekst

Opis wygenerowany automatycznie
Obraz zawierający tekst

Opis wygenerowany automatycznie

Sprawdź, jak jeszcze można ćwiczyć motorykę dużą!

Co to jest motoryka mała?

Motoryka mała to wszystkie czynności wykonywane za pomocą rąk. Mowa tutaj o trzymaniu i chwytaniu przedmiotów, podnoszeniu ich, manewrowaniu trzymanymi rzeczami czy koordynacji pracy obydwu rąk. Choć motoryka mała zaczyna rozwijać się głównie dopiero, gdy dziecko nabędzie umiejętności z zakresu motoryki dużej, jej znaczenie dla prawidłowego rozwoju jest równie ważne. To właśnie rozwój umiejętności z zakresu motoryki małej pozwala dziecku planować i koordynować wykonywanie skomplikowanych zadań ruchowych, nabywać umiejętności pisania, rysowania czy nawlekania. To także pierwszy krok malucha na drodze do samodzielności.

Jak ćwiczyć motorykę małą?

Tak samo jak w przypadku motoryki dużej – najlepszą formą treningu motoryki małej są zabawy, zarówno te spontanicznie wymyślane przez dzieci, jak i świadomie inicjowane przez rodziców. Dobrym wyborem będzie malowanie, rysowanie po szlaczkach, kolorowanie, lepienie z plasteliny czy nawlekanie guzików.

Inspiracji do ćwiczenia motoryki małej dostarczają także książeczki z serii „Czapu-Czipu”, dedykowane właśnie rozwijaniu motoryki małej. Kolejne 4 pozycje: „Co tak świszczy?”, „Co tak skrobie?”, „Co tak człapie?”, „Co tak kapie?” stworzone zostały tak, by w przyjemny sposób zachęcić maluchy do zabawy. Główny bohater Czapu-Czipu jest właścicielem papierowej czapki, która kryje w sobie wiele niespodzianek! W każdej z książeczek z czapki wydobywają się inne odgłosy: raz coś świszczy, raz kapie, raz skrobie, a raz człapie – co to może być? To pytanie zadajemy maluchom, które zgadują odgłosy i prezentują, jakie dźwięki wydają poszczególne przedmioty i zwierzątka. Piłeczka robi „ping pong”, a zajączek „kic kic”. To świetny pretekst do ćwiczenia mowy za pomocą dźwiękonaśladownictwa.

Dowiedz się więcej o motoryce małej

Jak planować zabawy wspierające rozwój motoryki u dzieci?

Chociaż motoryka duża i mała różnią się zakresem, a także tempem rozwoju, można pracować nad nimi równolegle. W trakcie zabawy, zwłaszcza wtedy, gdy to dziecko decyduje o jej przebiegu, trudno wprowadzić twarde rozróżnienie na motorykę dużą i małą. Najlepsze efekty przyniosą zabawy zawierające obydwa elementy. Nie tylko będą one dla dziecka najbardziej naturalne, ale i efektywne, bo maluch będzie chętnie się w nie angażował, a tym samym częściej ćwiczył. Warto pozwolić dziecku decydować o kierunku, w jakim zmierza zabawa i jedynie delikatnie proponować aktywności uwzględniające zintegrowane podejście do rozwoju motorycznego.